Onderstaande links verwijzen naar interessante artikels over het onderwijs. De teksten zijn te raadplegen voor wie een abonnement heeft op de betreffende krant / het betreffende tijdschrift, of voor wie een abonnement heeft op Go Press.
De meest recente artikels zijn voor iedereen te raadplegen via het uitklapbaar menu ‘In de media’.
- 14 januari 2020: Gelijke kansen? Forget it – https://www.standaard.be/cnt/dmf20200113_04804170
Historici en politicologen waarschuwen voor de verengelsing van het hoger onderwijs, nu het ernaar uitziet dat het percentage anderstalige vakken in bachelors zal stijgen.
- 31 december 2019: Weyts wil meer herexamens in het secundair onderwijs – https://www.standaard.be/cnt/dmf20191230_04787295
Hieronder een artikel over het onderwijsbeleid van onze huidige minister van onderwijs. Laten we herexamens niet alleen zien als instrument in de strijd tegen de zesjescultuur, maar ook als laatste kans voor leerlingen die hun kansen in de loop van het schooljaar onvoldoende hebben aangegrepen.
- 12 december 2019: Geef kinderen eerst de taal en dan pas het woord – https://www.standaard.be/cnt/dmf20191211_04762327
Mia Doornaert even polemisch als altijd in De Standaard
- 9 december 2019: Leraars opnieuw aan de macht – https://www.standaard.be/cnt/dmf20191208_04757000
Verlos de leerkracht van onzinnige taken, versmachtende inspectie en alwetende experts, schrijft Johan De Donder.
- 4 december 2019: Wouter Duyck: Het niveau zakt, maar wat is de les? – https://www.standaard.be/cnt/dmf20191203_04749473
Dat vijftienjarige leerlingen opnieuw achteruit zijn gegaan, verbaast Wouter Duyck niet. Kunnen we eindelijk het onderwijsprobleem ernstig aanpakken?
- 4 december 2019: I.L. Pfeijffer over ontlezing en concentratiestoornis – https://www.hpdetijd.nl/columns/aan-de-ontlezing-ligt-een-massale-concentratiestoornis-ten-grondslag/
Vanuit zijn woonplaats in het Italiaanse Genua beschouwt Ilja Leonard Pfeijffer wekelijks een onderwerp dat het Nederlandse nieuws beheerst. Deze week de resultaten van de driejaarlijkse PISA-meting en de huidige ontlezing. Pfeijffer bepleit dat het onderwijs zich zou moeten richten op het bevorderen van de concentratie, gezien onze concentratiespanne ondertussen al een seconde lager is dan die van een goudvis.
- 7 september 2019: Nieuw schooljaar, fout debat – https://www.standaard.be/cnt/dmf20190906_04595867
Wouter Duyck miste één woord in de discussies over onderwijs: leren. Nog steeds krijgen de dalende leerprestaties niet de aandacht die ze verdienen.
- 24 augustus 2019: Kennis en inhoud in het onderwijs – https://www.standaard.be/cnt/dmf20190823_04572824
Lezersbrief Kris De Boel (bestuurslid Oog van de Meester) over de 180°-bocht van Oeso-man Dirk Van Damme
- 20 augustus 2019: ‘Focus op competenties nefast voor niveau begrijpend lezen’ – https://www.standaard.be/cnt/dmf20190822_04571378
Volgens Oeso-topman Dirk Van Damme laat nieuw handboek rond begrijpend lezend te wensen over.
- De Tijd, Philip Brinckman, 01/03/2016, De hervorming van het onderwijs is een toneelstuk zonder leerkracht
- Ik mis iets essentieels in het felle debat over de onderwijshervorming. Kunnen we het eens níét hebben over de structuren, maar over de leerkrachten? Want zij zullen het moeten waarmaken. Als er nog kandidaten zijn tenminste. Want de voortdurende aanvallen op het Vlaamse onderwijs hebben ertoe geleid dat de aanvoer van jonge, getalenteerde krachten kleiner is dan ooit.
- DS 30/01/2016, Johan De Donder, Een school moet schools zijn
Het initiatief om ouders hun visie op het secundair onderwijs te laten geven, is lovenswaardig, vindt Johan De Donder, en leraars moeten het rapport grondig lezen. Er staan interessante ideeën in, maar het is jammer dat het meer over de vorm dan over de inhoud gaat. - DS 14/01/2016, Kris Van den Branden, Wat meer ‘buitengewoon’ onderwijs, graag
Welke waarden willen we in ons onderwijs meegeven? Welk mensbeeld moeten de nieuwe eindtermen weerspiegelen? Het debat is na de gebeurtenissen in Keulen weer opgelaaid. Kris Van den Branden probeert tot een programma te komen. - DS 07/10/2015, Pedro De Bruyckere, Goed onderwijs helpt kloof te overbruggen
Bepaalde nuances en concepten zijn alleen maar abstract uit te drukken. Dit raakt aan de essentie van de universiteit, schrijft Pedro De Bruyckere, en mag dus niet verloren gaan om gelijke kansen te creëren voor sociaal kwetsbare groepen. We zouden beter investeren in goede lesgevers. - DS 06/10/2015, Wouter Duyck, Leg de lat niet lager
Eenvoudiger taalgebruik in de Vlaamse aula’s zal jongeren uit kansengroepen niet vlotter aan een diploma helpen. Iedereen die getalenteerd en gemotiveerd is moet, los van zijn sociale achtergrond, toegang hebben tot kwaliteitsvol hoger onderwijs. De lat lager leggen zal de sociale mobiliteit noch de welvaart verhogen, zegt Wouter Duyck. - DS 18/09/2015, Jozef Colpaert, Laat leraars zelf hun ICT kiezen
Technologie in de klas heeft op zich geen rechtstreeks effect op leren. Leraren tegen hun zin verplichten om ICT te gebruiken, is dan ook zinloos, schrijft Jozef Colpaert. Het moet deel uitmaken van een bredere leeromgeving, die ze zelf mee ontwerpen. - DS 20/06/2015, Johan De Donder, Een leraar moet lesgeven
Het plan van de Associatie KU Leuven om de rol van leraar te herwaarderen heeft verdiensten, maar slaat de bal mis waar het basiskennis in de vergeetput wil gooien, schrijft Johan De Donder. Het is belangrijk om leerlingen vaardigheden als samenwerken, opzoeken of probleemoplossend denken bij te brengen, maar kennis blijft het fundament waarop je bouwt. - DS 17/06/2015, Marc Reugebrink, Ouder + sociaal werker + verpleger = leraar
Of je een leraar nu een lesopdracht van 22 uur of een schoolopdracht van 38 uur toekent, daar zal het allemaal niet op aankomen, vindt Marc Reugebrink. Het probleem is eerder dat van leerkrachten haast verwacht wordt dat ze alle manco’s van de samenleving opvangen. - De Groene Amsterdammer, 10/06/15, Sanne Bloeminck, 21st century skills in het onderwijs: revolutie of hype?
In het onderwijs van de toekomst draait het volgens de beleidsmakers vooral om ICT-gebruik, creativiteit, probleemoplossend denken en planmatig werken. Maar waarom zouden we de leerlingen niet gewoon ook feiten blijven voorschotelen? - GVA 20/08/2014, Kizzy Vanhorne, Kennis Frans nooit zo slecht
Taal Vlaamse universiteiten trekken aan alarmbel over grote achteruitgang Universiteiten trekken aan de alarmbel over de bedroevende kennis van het Frans bij nieuwe studenten. Uit cijfers van de Universiteit Antwerpen blijkt dat studenten Frans bij het begin van het eerste jaar maar een gemiddelde score van 35,9% halen, het laagste … - DS, 24/04/14, Johan De Donder, Geen vaardigheden zonder kennis
Leerkrachten peilen niet uit gemakzucht voornamelijk naar de theoretische kennis van hun leerlingen, zoals Lieven Viaene, het hoofd van de onderwijsinspectie, beweert. Kennis, aldus Johan De Donder, kan je nu eenmaal pas in de praktijk brengen als je de theorie goed onder de knie hebt. - De Tijd, 08/04/2014, Bénédicte Verbeeck, Zeg nu eens duidelijk wat u van leerkrachten verwacht
Als kennis en culturele bagage weer essentiële bestanddelen van het onderwijs worden, kunnen we jongeren motiveren om daar werk van te maken. - Streven, 01/2005, Raf Debaene, Het conservatisme van de vernieuwers: kenniseconomie en onderwijs
De eenzijdige nadruk op het ‘leren leren’ dient in feite alleen maar het ideaal van onpersoonlijkheid en volgzaamheid, de economisch zo belangrijke flexibiliteit. Tegelijkertijd ondergraaft ze het beeld van een gemeenschappelijke wereld: als de kennis voortdurend verandert, is het onmogelijk dat ze beantwoordt aan een vaste realiteit, kan ze nooit waar zijn, is dus alles even waar of is er evenzeer niets waar en kiest ieder dan maar zijn eigen waarheid en werkelijkheid. En omdat er bijgevolg geen gemeenschappelijke wereld of werkelijkheid meer is, heeft men ook geen plaats of reden meer om elkaar te ontmoeten. Een essentiële voorwaarde voor een democratische politieke betrokkenheid wordt op die manier uitgehold. - Alle vermelde persartikels kan je raadplegen via Gopress
Hoe krijg ik gratis toegang tot het GOPRESS krantenarchief?